eISSN: 2354-0265
ISSN: 2353-6942
Health Problems of Civilization Physical activity: diseases and issues recognized by the WHO
Bieżący numer Archiwum Online first O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Opłaty publikacyjne Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
3/2016
vol. 10
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA GRUP SPOŁECZNYCH I ZAWODOWYCH
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

RÓŻNICE MIĘDZY PŁCIAMI W ODNIESIENIU DO AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ WŚRÓD UCZNIÓW SZKÓŁ ŚREDNICH W KRAJACH GRUPY WYSZEHRADZKIEJ (V4)

Pongrác Ács
1
,
Józef Bergier
2
,
Ferdinand Salonna
3
,
Jan Junger
4
,
Csaba Melczer
1
,
Alexandra Makai
1

  1. University of Pécs, Faculty of Health Sciences, Pécs, Hungary
  2. Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska, Poland
  3. Palacký University of Olomouc, The Czech Republic
  4. University of Presov in Presov, Slovakia
Health Problems of Civilization 2016; 10(3): 21-29
Data publikacji online: 2016/09/22
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie. Brak aktywności fizycznej to poważny problem występujący w Europie Wschodniej i Środkowej, a także na Węgrzech, gdzie 20% ludności nie uprawia regularnie żadnego sportu, podczas gdy 53% ludzi nie uprawia sportu wcale, natomiast 24% populacji uprawia sport kilka razy w miesiącu. Zbyt niska aktywność fizyczna to rosnący problem z zakresu zdrowia publicznego wśród młodych ludzi i nastolatków. Przeprowadzono już szereg różnego rodzaju badań związanych z jakością i zakresem aktywności fizycznej w odniesieniu do wielu czynników (socjodemograficznych, psychospołecznych oraz związanych ze stylem życia itd.).

Materiał i metody. W okresie od kwietnia do czerwca 2015 przeprowadzono wywiady równolegle w każdym z krajów grupy Wyszehradzkiej. W badaniu wykorzystano kwestionariusz IPAQ z ozszerzonym zakresem aktywności fizycznej oraz stworzony przez autorów kwestionariusz w celu dokonania oceny nawyków żywieniowych oraz tych związanych z aktywnością fizyczną (w celu oceny danych wykorzystano oprogramowanie INDARES oraz wydrukowane kwestionariusze w przypadku 2145 uczniów z różnych szkół średnich).

Wyniki. W zakresie niskiej aktywności fizycznej prym wiedli uczniowie płci męskiej, podczas gdy w kategorii wysokiego poziomu aktywności fizycznej, uczniowie płci męskiej wykazywali wyższy poziom niż uczennice. Między 56,7% a 77,8% uczniów płci męskiej znalazło się w kategorii wysokiej aktywności fizycznej, w przeciwieństwie do uczennic, w przypadku których ten wskaźnik odnotowano na poziomie między 42,4% a 67,4%. Autorzy badania wykazali także znaczne różnice pod względem płci w całkowitych wartościach MET/tydzień (p<0,001) w krajach V4.

Wnioski. Wykazano znaczne różnice w krajach grupy Wyszehradzkiej w odniesieniu do płci. Różnice te kierują naszą uwagę na konieczność ulepszenia braków związanych z aktywnością fizyczną uczniów w szkołach średnich, w obliczu istnienia dobrze zdefiniowanych działań wobec konkretnych grup ryzyka.

Background. Physical inactivity is also a significant problem in East-Central Europe and Hungary where 20% of the population does sports regularly while 53% of them never, in turn, 24% of the people does sports few times monthly. Insufficient physical activity is an increasing public health problem among young people and adolescents. Several types of research examined the quality and extent of physical activity related to different factors (social demographic, psychosocial, and lifestyle, etc.).

Material and methods. Interviewing was carried out from April to June 2015 at the same time in each Visegrad country. IPAQ extended physical activity questionnaire and a self-edited questionnaire were used to assess nutritional and activity habits (In order to evaluate data, INDARES software, and paper-based questionnaires were used for 2145 persons from different secondary schools).

Results. In low PA level category, male students were rather found while in high PA level category, male students showed higher ratios than females. From 56.7% to 77.8% of male students occurred in high PA level category opposite to female students where this rate was from 42.4% to 67.4%. We found significant gender differences in total MET/week values (p<0.001) in the V4 countries.

Conclusions. We found significant differences in the Visegrad countries and between sexes. These differences draw the attention to improving deficiencies in physical activity of secondary school students with well-defined risk group interventions.
słowa kluczowe:

aktywność fizyczna, IPAQ, młodzież, kraje grupy Wyszehradzkiej


© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.